+ شرکت های تولیدکننده پردازنده:
با توجه به این که پردازنده ها دستورهای خاصی را میپذیرند و برنامه های خاصی را اجرا میکنند، طبیعتا پردازنده های گوناگونی وجود دارند. این پردازنده ها توسط شرکت های مختلفی تولید میشوند. بعضی از آنها مشابه و سازگارند و برخی دیگر ناسازگار. معروف ترین این شرکت ها عبارتنداز: Cyrix- Motorola- IDT- IIT- NEC- Nexgen- Rise- Metaflow- Chips & Technology-Intel- IBM- AMD
معمولا بر روی هر CPU نام شرکت تولید کننده نوشته میشود، ممکن است شماره آن نیز همراه با حرف اول و یا دو حرف اول تولید کننده نوشته شود.
+ نسل های پردازنده ها:
مهم ترین عامل شناسایی پردازنده ها، نوع آنها است که با شماره و یا نام اختصاصی مشخص میشود. از بین پردازنده های تولید شده نوع اینتل و موتورولا متداولتر از بقیه هستند. موتورولا پردازنده خود را به صورت 86xxx یا نام اختصاصی و اینتل به صورت 80x86 یا نام اختصاصی خود به بازار معرفی نمودند. بدین صورت x میتواند یک عدد دلخواه یک رقاست که هر چه مقدار آن بیشتر باشد در نتیجه رقم آن بزرگ تر بوده و پردازنده جدید تر، سریعتر و کاراتر است. قبل از پردازنده پنتیوم، پردازنده ها یک شماره 5 رقمی داشتند که دو رقم سمت چپ معمولا نام پردازنده و سه رقم سمت راست نسل پردازنده را مشخص میکنند. برخی سازندگان دیگر به جای شماره از نام های اختصاصی مانند K5 و K6 استفاده مینمودند.
+ مدل پردازنده:
هر کدام از نسل های مختلف پردازنده ها دارای انواع متفاوتی میباشند که برای کارهای خاصی ساخته شده اند. به عنوان مثال پردازنده های 80486 داری انواع (SX- SLC- DX- DX2- DX3- DX4- DX5 ) است که در آن DX اولین پردازنده با یک کمک پردازنده است که دارای 8 کیلوبایت حافظه زمان اولیه است و سرعت آن50 برابر 8088 است، در صورتی که SX فاقد کمک پردازنده است. نسل پنجم پردازنده اینتل دارای مدل های کلاسیک (MMX ) است. نسل ششم پردازنده اینتل دارای مدل های (IIT,II ,PRO Celeron ) هستند. نسل هفتم پردازنده های اینتل دارای مدل های (ایتانیوم) 64 بیتی با سرعت یک گیگاهرتز است.
+ سرعت پردازنده:
یکی از مواردی که مستقیا روی کارآیی پردازنده اثر میگذارد سرعت آن است که معمولا بر روی آن نوشته میشود. هر چه پردازنده سریعتر باشد اطلاعات را سریعتر پردازش میکند. سرعت پردازنده ها بر حسب مگاهرتز بیان میشود و یک مگاهرتز، معادل یک میلیون چرخه در ثانیه است. بعضی تولید کنندگان سرعتی را که بر روی پردازنده مینویسند واقعی نیست، بلکه آنها توانمندی پردازنده در مقابل اینتل را میسنجند و به آن سرعت معادل پنتیوم میگویند. عوامل مؤثر در کارآیی پردازنده، فرکانس ساعت یا سرعت ساعت است که معمولا به دو صورت است:
1- سرعت ساعت داخلی: در این حالت پردازنده عملیات داخلی خود را براساس این ساعت انجام میدهد، این سرعت برابر سرعتی است که بر روی پردازنده ذکر شده است. در هنگام فروش نیز این سرعت را معرفی میکنند. 2- سرعت ساعت خارجی (سرعت گذرگاه سیستم): این سرعت در واقع مدار الکترونیکی است که خارج از تراشه قرار دارد و به پایه های مربوط به ساعت وصل میشود. اطلاعات خارج از پردازنده مانند اطلاعات حافظه اصلی رایانه بر این اساس سنجیده میشود.
+ ولتاژ پردازنده:
در ابتدای ساخت پردازنده ها، از ولتاژ 5 ولتی به صورت استاندارد استفاده میشد، اما پس از ورود پردازنده های «486 دی ایکس 4» و «پنتیوم» از ولتاژهای پایین تر مانند 8/2 و 3/3 نیز استفاده میشود.
+ جایگاه پردازنده:
پردازنده معمولا بر روی شبکه ای از سوراخ های کوچک بر روی مادربرد قرار میگیرد. به طور کلی تراشه گیر، محلی برای نصب پردازنده یا هر نوع آی سی است. نکته: پردازنده معمولا روی مادربرد لحیم نمیشود تا بتوان آن را ارتقا یا تعویض نمود.
+ گرماگیر پردازنده:
پردازنده ها در زمان کار کردن گرمای زیادی تولید میکنند و اگر این گرما دفع نشود ممکن است پردازنده بسوزد. برای خنک نگه داشتن پردازنده از چند روش استفاده میشود: 1- استفاده از فن یا خنک کننده (Fan ): قرارگیری یک پنکه کوچک بر روی پردازنده باعث حرکت هوا و هدایت گرما به بیرون میشود. معمولا در جعبه اصلی رایانه پنکه ای برای بیرون بردن گرما وجود دارد. با این حال قرار دادن یک پنکه کوچک پردازنده را بهتر خنک میکند و کارآیی رایانه بالا میرود. بعضی از پنکه ها برای اتصال به پردازنده دارای یک گیره است که باید توجه نمود در هنگام نصب نباید به مادربرد برخورد کند. 2- استفاده از گرماگیر: گرماگیر وسیله ای فلزی است که حرارت تولید شده را به وسیله یک قطعه الکتریکی جذب و به بیرون میفرستد. گرماگیر دارای پره های فلزی یا سرامیکی است. 3- استفاده از مواد پرکننده: این مواد بین پردازنده و پنکه قرار میگیرد و باعث خنک شدن پردازنده میشود. این ماده با نام چسب نیز شناخته میشود.
+ پردازنده های تقلبی:
جهت تشخیص پردازنده های تقلبی از اصل میتوان از روش های زیر استفاده نمود:
1- روش چشمی: کج بودن نوشته های روی پردازنده - کم رنگ بودن نوشته ها - وجود خراش - وجود رنگ پریدگی چاپ قبلی - کوچک و بزرگ بودن حروف و عددها 2- شماره سریال: جهت دریافت شماره سریال های واقعی میتوانید از برنامه ID CPU استفاده نمایید و یا به سایت پردازنده مربوطه متصل شوید. 3- اطلاعات بایوس. 4- اطلاعات برنامه های عیب یاب.
+ خرابی پردازنده ها:
یکی از علت های خوب کار نکردن رایانه میتواند خرابی پردازنده باشد که البته در اولویت قرار ندارد یعنی درصد خراب شدن آن بسیار کم است.
+ تفاوت پردازنده های 32 و 64 بیتی:
محدودیتی که در دامنه پردازش های 32 بیتی وجود دارد، همواره باعث کندشدن سرعت انجام عملیات پیچیده و سنگین اطلاعاتی در سیستم های مختلف میگردد. به همین منظور بسیاری از شرکت های سازنده نرم افزار و خصوصا آن هایی که در زمینه سیستم عامل فعالیت دارند از دیرباز رقابتی را برای تحت پوشش قراردادن تعداد زیادتری CPU و مقدار بیشتری حافظه RAM نسبت به یکدیگر آغاز کرده اند. به عنوان مثال رقابتی که بین ویندوز 2000 سرور با سولاریس یا انواع یونیکس و لینوکس بر سر امکان استفاده از 8 یا 16 تا 32 پردازنده به همراه چند گیگابایت حافظه RAM و امثال آن وجود داشت همواره یکی از جالب ترین و پرسروصداترین زمینه رقابت بین چند سیستم عامل به شمار میرفت. اما همه این عوامل چندی پیش تحت الشعاع واژه جدیدی به نام پردازش 64 بیتی قرار گرفت. این فناوری جدید که به لطف به بازار آمدن دو محصول جدید از دو شرکت معتبر سازنده پردازنده یعنی اینتل و AMD شکل گرفت، در مدت کوتاهی توانست توجه سازندگان سیستم عامل را به شدت معطوف کارایی بی نظیر خود کند. پردازنده های Xeon و ایتانیوم از سوی اینتل و پردازنده Opteron از طرف AMDدر مدت کوتاهی توجه تمام سازندگان مشهور سرورهای Enterprise و همچنین تولیدکنندگان سیستم عامل را به خود جلب کرد. در این میان مایکروسافت نیز بلافاصله اقدام به طراحی نسخه ای از ویندوز 2003 سرور برمبنای انجام پردازش های 64 بیتی و با استفاده از پردازنده های جدید نمود. این نسخه جدید 64 بیتی از چند نظر بر نسخه پیشین خود برتری داشت. اول این که از میزان حافظه فیزیکی و مجازی بیشتری پشتیبانی میکند. دوم این که در مقایسه با نسخه 32 بیتی از کارایی و سرعت بالاتری در مدیریت حافظه، رجیسترها و عملیات O/I برخوردار است. نکته سوم در مورد امنیت است. نسخه 64 بیتی قابلیت محافظت بیشتری در برابر کدهای مخرب(Malicious Code) از خود نشان میدهد. طبق پیش بینی های انجام گرفته تا پایان سال 2005 میلادی کلیه کامپیوترهایی که قرار است نقش سرور را در مراکز بزرگ اقتصادی داشته باشند به سمت ریزپردازنده و سیستم عامل 64 بیتی سوق پیدا خواهند کرد. همین پیش بینی حاکی از تمایل شدید کامپیوترهای دسکتاپ به سمت استفاده از تکنولوژی 64 بیتی تا پایان سال 2006 میلادی است. براین اساس به تدریج نه فقط سازندگان سیستم عامل مثل مایکروسافت سیستم عامل 64 بیتی مختص کامپیوترهای دسکتاپ (Windows XP 46 bit) را به بازار عرضه میکنند، بلکه سایر تولیدکنندگان نرم افزارهای مختلف هم با وارد شدن به دنیای پردازش های 64 بیتی، کارایی و سرعت جدیدی را به کاربران خود ارائه میدهند.
+ مقایسه:
در یک سیستم عامل 32 بیتی مثل نسخه های 32 بیتی ویندوز 2003 از یک حافظه مجازی (Virtual memory) برای انجام پردازش های مختلف استفاده میشود. این حافظه مجازی که حداکثر 4 گیگابایت میتواند ظرفیت داشته باشد به دو قسمت تقسیم میشود. یک قسمت 2 گیگابایتی آن به وسیله برنامه در حال اجرا اشغال شده و 2 گیگابایت دیگر در اختیار سیستم عامل قرار میگیرد. تا اینجا همه چیز بسیار عادی به نظر میرسد اما مشکل زمانی پیش میآید که 2 گیگابایت سهم برنامه های در حال اجرا به مرز پرشدن نزدیک میشود. به عنوان مثال یک بانک اطلاعاتی SQL Server را در نظر بگیرید که برای اتصال هر کاربر به سرور و انجام عملیات موردنظر وی 20 مگابایت حافظه مجازی را در نظر میگیرد. با رسیدن تعداد کاربران به مرز یکصد نفر، کل حافظه مجازی 2 گیگابایتی در اختیار SQL Server قرار میگیرد و این به معنای نزدیک شدن سیستم به یک نقطه بحرانی در عملیات سرویس دادن به کاربران است. در نسخه های 32 بیتی یکی از راه هایی که برای این مساله در نظر گرفته میشد، اختصاص 3 گیگابایت از حافظه مجازی به برنامه های درحال اجرا بود. این روش که با استفاده از دستکاری در فایل boot.ini انجام میگرفت، یک گیگابایت از حافظه مجازی در اختیار سیستم عامل را به سهمیه حافظه مجازی برنامه های در حال اجرا واگذار میکرد و تا حدودی مشکل کمبود حافظه مجازی را رفع میکرد. اما خود این عمل هم عوارض جانبی خاص خود را دارد و آن محدود شدن کرنل سیستم عامل به یک گیگابایت حافظه مجازی برای انجام عملیات cache است. این محدود شدن باعث افت سرعت انتقال اطلاعات از سرور به کلاینت ها میشود. ضمن این که باز هم در نهایت با زیادترشدن تعداد کاربران یا پردازش های موردنظر آنان، این 1 گیگابایت الحاق شده نیز به مرز اشتغال شدن کامل نزدیک میشود و مدیران سیستم را به ناچار مجبور به افزایش تعداد سرورها برای رفع مشکل میکند. با آمدن ویندوز 2003 نسخه 32 بیتی، قدرت آدرس دهی سیستم عامل برای حافظه های فیزیکی (RAM) به 32 گیگابایت برای نسخه Enterprise و 64 گیگابایت در نسخه DataCenter افزایش یافت و این به معنای نیاز کمتر سیستم به استفاده از حافظه مجازی و در نتیجه کمتر شدن مشکل مربوط به محدودیت حافظه های مجازی بود. اما به هر حال استفاده از حافظه مجازی برای پردازش اطلاعات امری گریزناپذیر است و به همین دلیل توجه سازندگان سیستم عامل همواره معطوف به پیدا کردن راه حلی برای عبور از این مشکل بود. سرانجام با مطرح شدن و تولد سیستم عامل 64 بیتی ویندوز 2003 که با استفاده از قدرت پردازنده های 64 بیتی جدید قادر بود از یک سیستم آدرس دهی 40 بیتی استفاده کند، میزان حافظه مجازی قابل دسترسی سیستم از 4 گیگابایت به 40 2 یعنی 16 ترابایت (هزار گیگابایت) افزایش یافت. بدین ترتیب 8 ترابایت از این ظرفیت در اختیار برنامه های در حال اجرا و 8 ترابایت دیگر در اختیار سیستم عامل قرار گرفت. مهم ترین سؤالی که در این جا میتوانست مطرح شود این است که آیا برنامه های سابق محیط 32 بیتی که برای استفاده از حداکثر 3 گیگابایت حافظه مجازی کامپایل شده اند قادر به بهره بردن از این 8 ترابایت فضای جدید هستند یا خیر. پاسخ این سؤال هم میتواند مثبت باشد و هم منفی. بدین صورت که برخی برنامه های کامپایل شده در محیط های 32 بیتی که به صورت صریح قدرت استفاده از حداکثر 3 گیگابایت حافظه مجازی را دارند، با ورود به محیط 64 بیتی هیچ تغییری را احساس نخواهند کرد. اما برخی دیگر که با تکنولوژی Large Address ware کامپایل شده اند قادر خواهند بود تا 4 گیگابایت از حافظه مجازی را در محیط جدید مورد استفاده قرار دهند. از لحاظ سرعت انجام عملیات نیز برخی برنامه های کامپایل شده در محیط 32 بیتی (مثلا برنامه های نوشته شده با ASP.NET که از تکنولوژی Multithreading برای اجرای موازی چند دستورالعمل در آن واحد استفاده میکنند)، به دلیل قدرت بی نظیر پردازنده های 64 بیتی در انجام این کار میتوانند از مزایای محیط جدید اجرا استفاده کرده و سرعت اجرای خود را افزایش دهند. اما اگر برنامه ای (مثلا یک فایل Exe) در محیط توسعه ای مثل ویژوال بیسیک نسخه ششم برای دسترسی به یک پایگاه داده و کار با آن بدون استفاده از مکانیسم پردازشی موازی و به صورت ساده نوشته شده باشد، این برنامه حتی اگر برروی یک سرور 64 بیتی هم اجرا شود نمیتواند از قابلیت های محیط جدید سودی ببرد. بنابراین اگر قرار است این برنامه روی کلاینت نصب شده و پایگاه داده موردنظر که SQL Server است روی یک سرور باشد، بهتر آن است که کلاینت در همان وضعیت 32 بیتی باقی بماند و سرور به نسخه 64 بیتی ویندوز 2003 ارتقاء داده شود. در این صورت موتور بانک اطلاعاتی SQL Server که در تمام نسخه های خود از شیوه Multithreading برای انجام دستورات موردنظر کاربران استفاده میکند، میتواند در محیط جدید با سرعت بهتری فرامین رسیده از طرف کلاینت ها را پردازش کرده و نتیجه را سریع تر به آنها برگرداند و کارایی کلی این سیستم بانک اطلاعاتی را به نحو مطلوبی افزایش دهد.
منبع:
سایت سرزمین دانلود بخش آموزشی:
اطلاعات بیشتر نیاز دارید به لینک های زیر مراجعه نمایید
می خواهید اخبار مربوط به پردازندهها را دنبال کنید به لینک زیر مراجعه فرمایید